Waarom je pook naar voren?

Waarom je de pook naar voren moet duwen om naar achter te gaan.

 

Dat is even schakelen! In een automaat moet je de pook naar voren duwen om in de achteruit te kunnen. Heel onlogisch zul je denken. Maar toch is er over nagedacht. Het zit namelijk zo:

Het is nog ‘iets’ van vroeger. Voorheen was de volgorde van een automaat als volgt:

  • P (park)
  • R (reverse)
  • N (neutral)
  • D (drive)
  • 3, 2, 1 

Je schakelde toen vanuit drive verder naar 3,2,1. Die extra posities waren er voor de hogere snelheden. De achteruit versnelling hadden ze niet na de drive posities gezet. Want dat zou betekenen dat je via de drive posities naar de achteruitversnelling moet. Dat is niet zo handig. Je schakelt de reverse namelijk in wanneer je stilstaat. Dan zit je natuurlijk niet in de posities voor hogere snelheden. Ze hebben dus voor de kortste weg gekozen. Niet zo gek dus.

De autofabrikanten hebben het na het vervallen van de extra drive posities de reverse op z’n plekje gelaten. Iedereen was het immers toch al gewend. Het zou een hoop inparkeerfoutjes voorkomen.

600_automaat_voorheen.jpg