Brandstofbesparing

Met de hogere brandstofprijzen is het aantrekkelijk om zo lang mogelijk te doen met de inhoud van de tank. We geven daarom tips voor zuinig rijden in het dagelijkse verkeer. Want we willen natuurlijk ook niet als een slak vooruit kruipen.

Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet iedereen wel. In dit artikel geven we tips. Ze gelden voor auto’s met een brandstofmotor maar je kunt ze natuurlijk ook goed toepassen als je met een elektrische auto rijdt.

Rustig optrekken

Als je optrekt, dan kost dat energie. Dat is bekend. Dus rustig optrekken is de start van zuinig rijden. Maar je hoeft natuurlijk niet te overdrijven.

Rijd met regelmatige snelheid

Met veel remmen en optrekken verbruik je ook meer. Door verder vooruit te kijken en gas los te laten als je merkt dat het verkeer langzamer gaat rijden, hoef je minder af te remmen en dus ook minder op te trekken als het verkeer weer doorrijdt. Een elektrische auto regenereert dan stroom, hij laadt de accu zelfs weer op als je ‘m gewoon laat uitrollen. Dubbele bonus.

Gebruik de cruisecontrol

Behalve anticiperen moet je ook gebruik maken van de cruisecontrol. Die is ervoor gemaakt om je snelheid regelmatig te houden – 100_cruise_control_medium.pngen hij doet het beter dan wie ook. Heb je dynamische cruisecontrol? Dan profiteer je nog eens extra omdat die helpt verder vooruit te kijken als je de afstand minstens op het tweede niveau van je auto instelt.

Hard rijden zorgt voor een kolk in de tank

Wat voor de bestuurders van een elektrische auto geldt, is ook het geval voor de verbrandingsmotor: snelheid betekent een hoger verbruik. Vooral boven de 100, 110 km/u gaat het verbruik omhoog door grotere rolweerstand en luchtweerstand.  

Vermijd windvangers

Als we toch bezig zijn over de luchtweerstand: je rijdt ook zuiniger als je de dakdragers, dakkoffers, fietsendragers en dergelijke van de auto afhaalt als je ze niet (meer) nodig hebt. Ze zorgen voor extra luchtweerstand. En waarschijnlijk is het dan ook nog lekker100_beste_fietsendrager_zonder_trekhaak.jpeg rustig in de auto doordat je minder geluid hebt. Een cabrio met open dak is uiteraard ook geen aerodynamisch wonder maar als je zuinig wilt rijden, let er dan ook op dat je de ramen en het open dak dicht houdt.

Zuinig rijden met banden op spanning

Rondrijden met lage bandenspanning vraagt meer energie dan lekker harde banden. Daarmee kan de auto zuinig rijden en beter uitrollen. Het heeft nog meer goede eigenschappen, bijvoorbeeld doordat de banden minder slijten. Zorg er dus voor dat er altijd voldoende lucht in de banden zit. En controleer de bandenspanning regelmatig.

Houd grote stroomverbruikers in de gaten

Het lijkt zo gemakkelijk, de achterruitverwarming aan laten staan, de airconditioning hard laten werken of de ventilator op de hoogste stand, omdat het kan. Hoewel deze op stroom werken, moet de dynamo daarvoor zorgen. Die geeft weer extra weerstand aan de motor die op zijn beurt weer harder moet werken. En dat kost extra brandstof.

En zet de motor uit!

Sta je langer stil? Bijvoorbeeld omdat er een brug openstaat? Bij veel moderne auto’s loopt de motor dan al automatisch niet meer. Maar blijft hij stationair draaien, zet ‘m dan gewoon even af. Als je langer dan pakweg 20 seconden stilstaat, weegt de brandstof 100_motor_afzetten.pngvoor het starten al niet meer op tegen wat je spaart door de motor stationair te laten draaien.

Houd de statistieken bij en vergelijk

Meten is weten - en dat kun je ook al tijdens het rijden doen. Bij veel auto’s kun je op het dashboard het (gemiddelde) verbruik laten zien. Stel het zo in dat je van elke tank het gemiddelde blijft zien en dan weet je wat je verbruikt - en kun je het vergelijken. 
Om het helemaal goed te doen schrijf je het verbruik per tank op!

 

Bron: autoweek